Podręcznik z informacjami dotyczącymi przepisów i bezpieczeństwa Hitachi 3200 to przydatny zbiór informacji, który pomaga użytkownikom w utrzymaniu bezpiecznego i prawidłowego użytkowania urządzenia. Podręcznik zawiera szczegółowe informacje dotyczące przepisów i bezpieczeństwa, w tym informacje dotyczące instalacji, eksploatacji, konserwacji i napraw, a także ważne informacje dotyczące bezpiecznego użytkowania urządzenia. Podręcznik zawiera również wskazówki dotyczące bezpiecznego środowiska pracy, w tym informacje dotyczące ochrony przed hałasem, emisją i innymi substancjami szkodliwymi. Użytkownicy powinni przestrzegać wskazówek zawartych w podręczniku, aby zapewnić bezpieczne i prawidłowe użytkowanie urządzenia.
Ostatnia aktualizacja: Podręcznik z informacjami dotyczącymi przepisów i bezpieczeństwa Hitachi 3200
Który wykaz podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego obejmuje podręczniki dostosowane do wymogu wieloletniego użytkowania?
Decydując się na wybór podręczników na rok szkolny 2015/2016 do klasy I, II i IV szkoły podstawowej oraz klasy I gimnazjum nauczyciele powinni korzystać z wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, przeznaczonych do kształcenia ogólnego,
dostosowanych do wieloletniego użytku(wykaz ten znajduje się na stronie internetowej MEN pod adresem: http://www. pl/podreczniki/).
Jak rozliczać wydatki na zakup materiałów ćwiczeniowych? Jakie elementy są materiałami edukacyjnymi, a jakie ćwiczeniowymi?
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. definiuje w następujący sposób materiały edukacyjnei materiały ćwiczeniowe:
Materiał edukacyjny – należy przez to rozumieć materiał zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania, mający postać papierową lub elektroniczną.
Materiał ćwiczeniowy – należy przez to rozumieć materiał przeznaczony dla uczniów, służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności.
Katalog materiałów edukacyjnych może być szeroki, począwszy od zasobów edukacyjnych udostępnianych w sieci na platformach edukacyjnych, poprzez książki zawierające treści edukacyjne, które mogą zastąpić lub uzupełniać realizację programu nauczania.
Biorąc pod uwagę zasady udzielania i wydatkowania dotacji celowej należy jednak mieć na uwadze, że materiały te – analogicznie jak podręczniki – muszą służyć uczniom danej klasy (być wypożyczane, a w przypadku zasobów dostępnych w sieci – udostępniane) przez co najmniej 3 kolejne lata szkole.
Definicja materiału ćwiczeniowego, w odróżnieniu od materiału edukacyjnego, uwzględnia przede wszystkim jednorazowość materiału ćwiczeniowego, rozumianą jako brak możliwości korzystania z takiego materiału – zeszytu ćwiczeń przez kolejny rocznik uczniów.
Czy darmowe podręczniki będą także skierowane na ogólnych zasadach do słuchaczy gimnazjum dla dorosłych.
Nie. Słuchacze gimnazjum dla dorosłych nie są objęci prawem do bezpłatnego podręcznika.
Ustawa o systemie oświaty (art. 22ac) gwarantuje prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, określonych w ramowych planach nauczania, uczniom szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży. Przepisu tego nie stosuje się do szkół dla dorosłych
Czy darmowe podręczniki będą także skierowane na ogólnych zasadach do uczniów gimnazjum z oddziałami przysposabiającymi do pracy.
Tak. Zapewnienie bezpłatnych podręczników/materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego dotyczy uczniów gimnazjum z oddziałami przysposabiającymi do pracy. Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r., Nr 61, poz. 624, z późn. zm. ) dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, mogą być tworzone oddziały przysposabiające do pracy. W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów. Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel, z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.
Czy szkoła niepubliczna musi zapewnić uczniom bezpłatne podręczniki? Tzn. czy organ prowadzący musi zakupić podręczniki i nie może pobierać od rodziców opłat za podręczniki oraz nakazywać ich zakupu?
Nie. Niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne gimnazjum nie mają obowiązku zapewnić uczniom bezpłatnie podręczników. W myśl art. 85b ustawy o systemie oświaty na sfinansowanie kosztu zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnychz zakresu kształcenia ogólnego, określonych w ramowych planach nauczania ustalonych dla publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, niepubliczne szkoły podstawowe i gimnazja
otrzymują, na wniosek, dotację celowąz budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia szkół odpowiedniego typui rodzaju.
Szkoły niepubliczne, które otrzymają dotację celową na zakup podręczników/materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, mają obowiązek zapewnić uczniom bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, zakupionych z tej dotacji.
Czy szkoła niepubliczna jest zobowiązana korzystać z bezpłatnych podręczników do nauczania w klasach I-III w szkole podstawowej?
Nie. Niepubliczne szkoły podstawowe nie mają obowiązku korzystać z bezpłatnego podręcznika dla uczniów klas I-III, zapewnianego przez Ministra Edukacji Narodowej.
W myśl art. 85b ustawy o systemie oświaty minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, na wniosek dyrektora niepublicznej szkoły podstawowej lub niepublicznej szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, zapewnia wyposażenie tych szkół w podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I-III, o których mowa w art. 22ad ust. 1. Zatem, tylko w przypadku złożenia wniosku w sprawie dostarczenia tego podręcznika, szkoły niepubliczne mają obowiązek zapewnić uczniom bezpłatny dostęp do podręczników zapewnionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Informacja o terminie i sposobie złożenia wniosku zamieszczana jest na stronie internetowej MEN.
W związku z reformą, dopłatami do podręczników chciałbym się dowiedzieć jak to ma wyglądać w praktyce. Planowana jest dotacja do podręczników. Czy cały zestaw otrzyma uczeń w takim wypadku? Bardzo proszę o szczegółowe informację.
Uczeń będzie miał zapewniony dostęp do podręczników/materiałów edukacyjnych ustalonych w szkolnym zestawie. O tym, jakie podręczniki lub inne materiały edukacyjne znajdą się w szkolnym zestawie decyduje dyrektor szkoły,
na podstawie propozycji zespołów nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów. Dyrektor szkoły ustala taki zestaw po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
Jestem nauczycielem przyrody w szkole podstawowej. Aktualnie jesteśmy na etapie wyboru podręcznika do klasy 4. Ja chciałabym nadal współpracować z wydawnictwem X. Wydawnictwo to podało ceny podręczników i ćwiczeń dla każdego przedmiotu. Jednak dużo nauczycieli z naszej szkoły chce podjąć współpracę z wydawnictwem Y, a wydawnictwo to oznajmiło, że nie ma możliwości wyboru ich podręczników na poszczególne przedmioty tylko albo szkoła wybiera ich pakiet dla wszystkich przedmiotów (i mieścimy się w cenie 140 zł) albow ogóle.
Dyrektor szkoły ma prawo żądać podania cen poszczególnych podręczników i autonomicznie kompletować zaproponowane przez nauczycieli podręczniki w oczekiwaną przez szkołę całość, zgodnie z ustalonym szkolnym zestawem podręczników.
W świetle art. 22d ustawy o systemie oświaty zakazane jest oferowanie sprzedaży podręcznika wyłącznie z innym podręcznikiem lub dodatkowymi materiałami dydaktycznymi przeznaczonymi dla ucznia. Takie działania wydawnictwa stanowią czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. ).
Czy dyrektor szkoły może - przy braku porozumienia w zespole nauczycieli - wybrać podręczniki do zajęć edukacyjnych tylko jednego wydawnictwa (pakiet)?
Dyrektor szkoły ma prawo decydowania o wyborze podręcznika w sytuacji braku porozumienia w zespole nauczycieli co do wyboru jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego. Niezgodna z przepisami prawa będzie sytuacja, w której dyrektor szkoły narzuca nauczycielom swoje propozycje w tym zakresie, mimo iż zespół nauczycieli przedstawił inną propozycję. Nauczyciele jednak, dokonując wyborów, nie mogą ignorować faktu istnienia górnego limitu środków finansowych określonego w ustawie, które szkoła może przeznaczyć na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych.
Jestem nauczycielem szkoły podstawowej i miałam okazję uczestniczyćw spotkaniu wydawnictwa X w sprawie podręczników. Wydawnictwo to przygotowało pakiet swoich podręczników do wszystkich przedmiotówi chce je traktować jako nierozerwalną całość, co uniemożliwia nauczycielom swobodny wybór podręcznika z innego wydawnictwa. Taka praktyka jest niezgodna z przepisami. W świetle art. 22d ustawy o systemie oświaty zakazane jest oferowanie sprzedaży podręcznika wyłącznie z innym podręcznikiem
lub dodatkowymi materiałami dydaktycznymi przeznaczonymi dla ucznia. ).
W naszej szkole wszystkie klasy "A" mają rozszerzony profil z języka angielskiego. Wiąże się to z tym, że klasy te pracują na innych podręcznikach w porównaniu do klas "B", "C" i "D". Klasy "A" często korzystają z dodatkowych podręczników, które umożliwiają poszerzenie wiedzy i umiejętności. Czy w związku z nadchodzącymi zmianami w korzystaniu z podręczników (szczególnie w przyszłych klasach 1, 2 i 4) jest możliwe to, aby klasy "A" z rozszerzonym językiem angielskim nadal mogły pracować na innych podręcznikach? Czy możliwe będzie dobieranie/zakup dodatkowych podręczników w celu rozszerzenia materiału nauczania w tych właśnie klasach?
Art. 22ab ustawy o systemie oświaty przewiduje wyjątki od zasady „jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego” do danych zajęć edukacyjnych. Jednym z nich jest możliwość ustalenia w szkolnym zestawie więcej niż jednego (tytułu) podręcznika właśnie do języka obcego nowożytnego.
Dla uczniów oddziału „A” można zatem wybrać i kupić inny podręcznik niż dla pozostałych oddziałów tej klasy. Jeżeli chodzi o zakup dodatkowych materiałów edukacyjnych do nauczania języka obcego (oprócz podręcznika), to jest to możliwie w ramach posiadanej przez szkolę kwoty dotacji.
Wydawnictwo X wysyła na adres szkoły podręczniki demonstracyjne. W związku z różnymi interpretacjami zapisu art. 22 d ustawy o systemie oświaty proszę o informację czy przekazanie szkole podręczników ”demonstracyjnych” przez wydawnictwo nie jest naruszeniem ww. zapisu ustawy.
Nie ma formalnych przeszkód, aby wydawnictwa przesyłały szkołom okazowe egzemplarze podręczników.
Na przyszły rok szkolny 2015/16 zakupuję z dotacji podręczniki dla klasy czwartej szkoły podstawowej, w tym podręcznik do języka obcego, w przypadku mojej szkoły będzie to język niemiecki. W następnym roku szkolnym 2016/17 nie zakupuję podręczników dla czwartej klasy, bo mam je zakupione. Co zrobić w sytuacji, w której czwarta klasa (rok 2016/17) będzie miała obowiązkowy język angielski a nie niemiecki?
Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Uczniowie, którzy w klasie IV uczą sięj. niemieckiego, powinni mieć możliwość kontynuacji tego języka do zakończenia szkoły podstawowej. Należy mieć na względzie, że od 2015 r. sprawdzian obejmuje również część drugą, z języka obcego nowożytnego, którego uczeń uczył się(jako przedmiotu obowiązkowego) w szkole podstawowej. Sytuacja zmiany języka obcego w trakcie etapu kształcenia jest niedopuszczalna.
Obecnie moja klasa I uczy się j. niemieckiego, w drugiej klasie i następnych będą kontynuować naukę tego języka. Jednak na prośbę rodziców chciałabym wprowadzić od klasy I naukę języka angielskiego, a język niemiecki sukcesywnie wygasałby. Czy istnieje taka możliwość, aby otrzymać dotację na podręczniki i materiały do nauki j. angielskiego pomimo iż zakupione podręczniki do j. niemieckiego nie będą służyły trzem rocznikom?
Nie. Zmiana języka obcego nauczanego w szkole podstawowej może nastąpić z uwzględnieniem dwóch warunków:
- nie powinna być wprowadzona w trakcie trwania cyklu kształcenia (czyli w klasie II lub III, albo w klasie V i i VI),
- powinna być skorelowana z harmonogramem udzielania dotacji celowej na zakup podręczników do danej klasy.
Czy w momencie skorzystania z dotacji na zakup podręczników, zarówno do klas IV-VI szkoły podstawowej, jak i I-III gimnazjum, można dotację przeznaczyć na zakup części potrzebnych podręczników, a resztę sfinansować z środków własnych organu prowadzącego? W naszym przypadku jest to stowarzyszenie.
Dotacja celowa pobrana przez szkołę może być wykorzystana wyłącznie zgodniez zasadami przewidzianymi w art. 22ae ustawy o systemie oświaty.
Stosownie do postanowień art. 22ai ustawy o systemie oświaty dyrektor szkoły podstawowej lub gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego, może ustalić:
1) w zestawie, podręczniki lub materiały edukacyjne, których koszt zakupu dla ucznia przekracza kwoty dotacji celowej;
2) materiały ćwiczeniowe, których koszt zakupu dla ucznia przekracza kwoty dotacji celowej.
W takim przypadku różnicę między kosztem zakupu dla ucznia kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz zakupu materiałów ćwiczeniowych a wysokością kwot dotacji celowej, pokrywa organ prowadzący szkołę podstawową lub gimnazjum.
Co się dzieje w sytuacji, kiedy szkole uda się zaopatrzyć ucznióww podręczniki na kwotę niższą niż kwota dotacji?
Maksymalne kwoty dotacji na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych zostały określone w art. 22 ae ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z ust. 11 tego artykułu dotacja celowa może być wykorzystana także na pokrycie kosztu drukowania i powielania podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w celach dydaktycznych (np. pokrycie kosztów zakupu papieru, tonera). Dotacja celowa może być wykorzystana do końca roku budżetowego, na który została udzielona. Niewykorzystana dotacja podlega zwrotowi do budżetu państwa.
Sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lipca 2014 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz. z 2014, poz. 902, z póżn. ).
Czy kwota 50 zł, która jest przeznaczona na materiały ćwiczeniowe dla ucznia klas I-III szkoły podstawowej może być przez dyrektora szkoły ograniczona do kwoty 25 zł a pozostała część przeznaczona na renowację ksero?
Dotacja celowa na zakup materiałów ćwiczeniowych w wysokości 50 zł na ucznia (do wykorzystania na zakupy 49, 50 zł na ucznia – 1% wykorzystanej dotacji otrzymuje jst na pokrycie kosztów obsługi zadania) stanowi nieprzekraczalny limit. Dyrektor szkoły może, w przypadku zakupu materiałów ćwiczeniowych za niższą kwotę, pozostałą część dotacji przeznaczyć na pokrycie kosztu drukowania i powielania materiałów ćwiczeniowych – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. ) lub na zakup urządzeń umożliwiających druk i powielanie tych materiałów.
Pamiętać jednak należy, że dyrektor szkoły ustala materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach na podstawie propozycji nauczycieli uczących w tych oddziałach.
Czy można w ramach całej otrzymanej dotacji zakupić niektóre podręczniki (mat, pol, ang, his, itp. ) dla każdego ucznia – np. 75 szt., a niektóre z przeznaczeniem do korzystania tylko na lekcji (inf, plast, muz itp. ) – wspólne dla wszystkich klas – np. 25 sztuk?
Takie rozwiązanie jest dopuszczalne. Ustalenie szkolnego zestawu podręczników i ich zakup powinien być dokonywany z uwzględnieniem zasady celowości. Jeżeli szkoła ma możliwość zapewnić uczniom organizację nauczania danych zajęć w taki sposób, aby uczniowie każdej klasy mieli zapewniony dostęp do bezpłatnych podręczników/materiałów edukacyjnych, pomimo niezakupienia ich w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów, to takie rozwiązanie jest możliwe.
Załącznik nr 8 nie przewiduje sytuacji, że gmina lub powiat nie wykorzysta 1% na obsługę zadania i musi go oddać do Wojewody. Na Zał. nr 8 nie ma możliwości wykazania tego i są problemy z rozliczeniem dotacji. Czy można na rok 2015 coś zmienić w kolejnym Załączniku nr 9?
W roku 2015 nie przewiduje się zmian w tym zakresie w załącznikach dotyczących rozliczenia wykorzystania dotacji. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe, wydane na podstawie art. 22ag ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. ) reguluje rozliczenie wykorzystania dotacji na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe (a więc środków bez 1% wykorzystanej dotacji stanowiącej koszty obsługi przez jst).
Czy można kupić i jak rozliczyć podręczniki do klasy I gimnazjum jeżeli w szkolnym planie nauczania przedmiot ten rozpoczyna się w klasie II? Boimy się, że przy zakupie w klasie II zabraknie pieniędzy. Jak się to ma do dyscypliny finansowej bo przecież podręczniki do tego przedmiotu będą przez rok leżały w bibliotece nie używane.
Środki z dotacji celowej przekazane szkołom w roku 2015 na rok szkolny 2015/2016 mogą być przeznaczone tylko na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych dla klasy I gimnazjum. Jeśli dany przedmiot rozpoczyna się w klasie II gimnazjum, to środki na ten cel zostaną przekazane szkole w roku 2016, na rok szkolny 2016/2017.
Dyrektorzy szkół, przygotowując szkolne plany nauczania dla klasy I gimnazjum na rok szkolny 2015/2016, powinny mieć na względzie planowaną organizację nauczania w tej klasie w kolejnych latach, co pozwoli na zaplanowanie poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem optymalnego wykorzystania środków dotacji celowej, przysługujących na uczniów tej klasy w każdym roku nauki w gimnazjum.
Wybraliśmy ćwiczenia do 7 przedmiotów, niestety z ofert cenowych wydawnictw, okazuje się że nie ma możliwości kupna do każdego przedmiotu. Czy można z kwoty na podręczniki przeznaczyć pieniądze na zakup ćwiczeń?
Ustawa o systemie oświaty przewiduje dwie rozłączne kwoty dotacji dla ucznia: na zakup podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz na zakup materiałów ćwiczeniowych (25 zł). Nie jest możliwa zmiana przeznaczenia tych kwot, tzn. dotacji na zakup podręczników nie można przeznaczyć na zakup jednorocznych materiałów ćwiczeniowych, tak samo jak nie można zwiększyć puli środków na podręczniki rezygnując z zakupu zeszytów ćwiczeń.
Proszę mi podać kwoty dotacji celowej na wyposażenie w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych
Zmiana ustawy o systemie oświaty z dnia 20 lutego 2015 r. wprowadziła dodatkowy mechanizm umożliwiający udzielenie zwiększonych kwot dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z tych podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych. Na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 22aga ustawy o systemie oświaty, Minister Edukacji Narodowej, w drodze rozporządzenia, określił wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w przypadku uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Podręczniki i materiały edukacyjne o nauki języka obcego nowożytnego
Klasa I SP 24, 75 zł x wskaźnik
Klasa II SP 24, 75 zł x wskaźnik
Podręczniki i materiały
Klasa IV SP 138, 61 zł x wskaźnik
Klasa I Gimnazjum 247, 52 zł x wskaźnik
Materiały ćwiczeniowe
Klasa I SP -49, 50 zł x wskaźnik
Klasa II SP 49, 50 zł x wskaźnik
Klasa IV SP 24, 75 zł x wskaźnik
Klasa I Gim. 24, 75 zł x wskaźnik
Jakie będą obowiązywać procedury zakupu podręczników w szkołach przysanatoryjnych i przyszpitalnych w roku szkolnym 2015/2016?
Dla uczniów szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych również przysługuje dotacja celowa na wyposażenie w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe w roku szkolnym 2015/2016.
Warunkiem otrzymania takiej dotacji jest:
- w przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego – przekazanie organowi prowadzącemu informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej, określonej w Załączniku nr 2 do Rozporządzenia MEN z dnia 7 lipca 2014 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. W przypadku uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego od 31 marca 2015 r. obowiązywać będzie dodatkowo Załącznik nr 2a do rozporządzenia, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzanie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lipca 2014 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
- w przypadku szkół prowadzonych przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, oraz szkół niepublicznych – złożenie wniosku o udzielenie tej dotacji wraz z informacjami niezbędnymi dla ustalenia wysokości dotacji określonymi w Załączniku nr 2 i nr 2a.
Liczba uczniów klas I, II, IV szkół podstawowych i klas I gimnazjów w podmiotach leczniczych wykazywana w ww. informacjach dla jednostek samorządu terytorialnego, w przypadku dotacji na rok 2015, nie powinna przekraczać średniej miesięcznej liczby uczniów odpowiednio klas I, II i IV szkół podstawowych i klas I gimnazjów w podmiotach leczniczych ustalonej według następującej zasady: suma średnich stanów miesięcznych od września 2014 r. do czerwca 2015 r. podzielona przez 10.
W przypadku szkół, które nie mogą wskazać liczby uczniów wg. ww. metodologii (np. w przypadku szkół nowoutworzonych) należy podać planowaną średnią miesięczną liczbę uczniów.
Informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej oraz wnioski o dotacje na rok 2015 (w przypadku szkół prowadzonych przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego oraz szkół niepublicznych) szkoły mogą przekazywać do jednostki samorządu terytorialnego do dnia 15 września 2015 r.
Z czego planowany jest zakup ĆWICZEŃ do języka obcego w klasach I-III szkoły podstawowej. Z dotacji na język obcy 25 zł (chociaż ma być na podręcznik lub materiał edukacyjny) czy z dotacji 50 zł na materiał ćwiczeniowy?
Zakup materiałów ćwiczeniowych do języka obcego może nastąpić w ramach kwoty 50 zł (-1%) przeznaczonej na materiały ćwiczeniowe. Kwota 25 zł (-1%) może być przeznaczona na zakup podręcznika lub innego materiału edukacyjnego do nauki języka obcego.
Kto kupuje materiały dodatkowe dla dziecka z klasy pierwszej, które zmienia szkołę i w nowej obowiązują inne materiały do elementarza?
W takiej sytuacji zarówno podręcznik jak i materiały ćwiczeniowe dziecko powinno otrzymać ze szkoły, do której przechodzi. Jeżeli szkoła nie posiada wolnego egzemplarza podręcznika to zwraca się do kuratora oświaty, który dysponuje rezerwą podręczników, o przekazanie dodatkowego egzemplarza.
Zakupu materiałów ćwiczeniowych i podręcznika do nauki j. obcego nowożytnego szkoła powinna dokonać dla tego dziecka z własnych środków, które zostaną jej zrefundowane w kolejnym roku. Takie rozwiązanie przewiduje art. 22ae ust. 10 ustawy o systemie oświaty, w myśl którego jeżeli w wyniku zwiększenia się liczby uczniów w danej klasie w ciągu roku szkolnego środki z przekazanej dotacji celowej nie pokryją kosztu zakupu kompletów podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dla tych uczniów, koszt zakupu brakujących kompletów podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych jest refundowany ze środków dotacji celowej przekazanej na kolejny rok szkolny.
Kiedy można rozpocząć proces aplikowania o dotację?
Tryb i terminy udzielania dotacji celowej na podręczniki zostały tak zaplanowane, aby zapewnić środki na zakup podręczników dla szkół na możliwie najwcześniejszym etapie i jednocześnie w taki sposób, aby uwzględnić zmiany w liczbie uczniów, w tym zmiany związane z postępowaniem rekrutacyjnym do szkół.
System udzielania dotacji został skonstruowany na tyle elastycznie, na ile to możliwe w przypadku finansowania zadania zleconego. Każda szkoła ma wpływ na moment otrzymania dotacji. Informację lub wniosek, niezbędne do udzielenia dotacji, dyrektorzy szkół mogą składać do organów prowadzących już od połowy marca każdego roku. Jednostka samorządu terytorialnego może dysponować środkami na zakup podręczników już w maju danego roku (przekazanie dotacji odbywa się najpóźniej do 15 października).
Liczba uczniów klasy II i IV szkoły podstawowej jest znana odpowiednio wcześnie i tu prosimy o możliwie najszybsze aplikowanie o dotację celową. W przypadku klas I gimnazjów, dyrektor szkoły może złożyć wniosek o dotację opierając się na przewidywanej liczbie uczniów, którzy rozpoczną naukę w klasie I gimnazjum, wynikającej z arkusza organizacji pracy szkoły.
Dyrektor szkoły, który złoży wcześniej informacje niezbędne do uzyskania dotacji, ma możliwość ich korekty, jeżeli faktyczna liczba uczniów będzie niższa lub wyższa od przewidywanej na etapie wnioskowania o środki. Jeśli dyrektor szkoły zakupi wcześniej podręczniki opierając się na rzetelnych informacjach, a ostatecznie do klasy tej przybyło mniej uczniów, nie będzie konieczności zwrotu przekazanej na ten cel dotacji. Jednak nawet jeśli dyrektor szkoły przekaże informację do organu jednostki samorządu terytorialnego w lipcu (czyli znając dostatecznie dobrze wynik postępowania rekrutacyjnego), to jednostka samorządu otrzyma środki finansowe w sierpniu, o ile nie będzie zwlekać z wnioskiem do wojewody.
Trzeba tylko pamiętać o tym, że do dnia 25 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły ma obowiązek aktualizacji informacji lub wniosku, uwzględniając wyniki postępowania rekrutacyjnego. Natomiast do dnia 15 września dyrektor szkoły ma możliwość aktualizacji liczby uczniów.
W przypadku uczniów, którzy przybędą do szkoły po 15 września i szkoła nie będzie już mieć możliwości aktualizacji danych, organ prowadzący powinien sfinansować zakup podręczników, materiałów edukacyjnych lub ćwiczeniowychz własnych środków dla nowego ucznia, a wydatek ten zostanie mu zrefundowany ze środków dotacji celowej przekazanej na kolejny rok szkolny. Warto nadmienić, że zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty kwota dotacji wynikającaz liczby uczniów zostaje powiększona o kwotę właściwą na zakup dodatkowego kompletu podręczników na każdy oddział klasowy, właśnie po to, aby szybko móc reagować na przypadki zwiększenia się liczby uczniów.
Jakie zasady powinna stosować szkoła udzielając zamówienia dotyczącego zakupu podręczników i innych materiałów edukacyjnych?
To będzie uzależnione od wartości zamówienia; kwestię tę regulują:
- Wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro
W takim przypadku, zakup podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych jest wyłączony spod rygorów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. z 2013 r. poz. 907, z późn. ), co znacząco ułatwi dyrektorom szkół realizację zadania zapewnia uczniom dostępu do bezpłatnych podręczników i materiałów. Należy jednak pamiętać, że zakup podręczników oraz materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych powinien się odbywać z zachowaniem zasad dokonywania wydatków publicznych przez jednostki sektora finansów publicznych określonych w art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. 885, z późn. ).
- Wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 30 000 euro – w tym przypadku ustawa o systemie oświaty przewiduje stosowanie uproszczonego trybu zakupu przez dyrektora szkoły podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, który przewiduje:
- obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o udzielanym zamówieniu na stronie internetowej szkoły lub organu prowadzącego;
- obowiązek udzielenia zamówienia w sposób zapewniający przejrzystość, równe traktowanie podmiotów zainteresowanych wykonaniem zamówienia oraz z uwzględnieniem okoliczności mogących mieć wpływ na jego udzielenie;
- obowiązek niezwłocznego podania do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły lub stronie internetowej organu prowadzącego, informacji o udzieleniu zamówienia z podaniem nazwy (firmy) albo imienia i nazwiska podmiotu, z którym szkoła zawarła umowę o wykonanie zamówienia, albo informację o nieudzieleniu tego zamówienia [art. 22az-22azc ustawy o systemie oświaty].
- wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku,
- omijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody,
- wyprzedzanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
- na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi,
- na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.
- na jezdni jednokierunkowej,
- na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
- na pierwszym miejscu są polecenia i sygnały dawane przez osobę kierującą ruchem, np. policjanta,
- następne w hierarchii są sygnały świetlne,
- w trzeciej kolejności patrzymy na znaki drogowe,
- na końcu stosujemy się do zasady prawej dłoni.
- autostrada – 140 km/h,
- droga ekspresowa dwujezdniowa – 120 km/h,
- droga ekspresowa jednojezdniowa – 100 km/h,
- droga dwujezdniowa o co najmniej o dwóch pasach w każdą stronę – 100 km/h,
- pozostałe drogi, czyli de facto trasy poza obszarem zabudowanym – 90 km/h,
- obszar zabudowany – 50 km/h niezależnie od pory dnia,
- strefa zamieszkania – 20 km/h.
- gaśnicę ABC z homologacją,
- trójkąt ostrzegawczy ze znakiem homologacji.
- Przekroczenie prędkości do 30 km/h będzie kosztowało 400 zł.
- Przekroczenie od 31 do 40 km/h to już mandat w wysokości 800 zł.
- Za przekroczenie prędkości w granicach 41-50 km/h zapłacimy już 1000 zł.
- Natomiast jadąc więcej o 51-60 km/h mandat wyniesie aż 1500 zł.
- Przy przekroczeniu prędkości o 61-70 km/h z saldo naszego konta bankowego zmniejszy się już o 2000 zł.
- A fani ostrej jazdy, którzy przekroczą prędkość o ponad 70 km/h będą zobowiązani zapłacić mandat w wysokości aż 2500 zł!
Jak obliczyć kwotę dotacji dla ucznia słabowidzącego w przypadku zakupu części podręczników i materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych w druku powiększonym, a części w druku standardowym (np. nie cały komplet podręczników wybranych przez nauczycieli jest zaadaptowany)?
Maksymalne kwoty dotacji dla szkoły na zakup podręczników lub materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych dla uczniów słabowidzących (w druku niepowiększonym i w druku powiększonym) zostały określone w ustawie o systemie oświaty w art. 5 i 5a.
W przypadku kiedy uczeń słabowidzący będzie korzystał z różnych podręczników należy wypełnić tylko załącznik nr 2a, zaznaczyć opcję „słabowidzących, o których mowa w art. 5a pkt 2 ustawy” i w ramach maksymalnej kwoty dla tego rodzaju niepełnosprawności zakupić cały komplet. Zasadne wydaje się, aby podręczniki w druku standardowym nie przekroczyły iloczynu kwot na ucznia oraz odpowiedniego wskaźnika określonego dla podręczników i materiałów edukacyjnych nie wydrukowanych w druku powiększonym.
Wszystkie podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe wybierane są przez nauczycieli pod kątem dostosowania ich do wzrokowych i psychofizycznych potrzeb uczniów słabowidzących (np. kwestie kolorystyki, układu materiału, jakości druku, większej ilości materiału ćwiczeniowego) nawet jeśli nie są powiększane (nie wszyscy uczniowie słabowidzący potrzebują powiększenia). Czy w związku z powyższym szkoła może wnioskować o kwotę dotacji zwiększoną o wskaźniki podane w § 7 Rozporządzenia MEN z dnia 20. 03. 2015 w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty celowej na wyposażenie szkół w podręczniki (.. ) dla uczniów niepełnosprawnych dla wszystkich uczniów słabo widzących, z wyjątkiem tych, którzy potrzebują druku powiększonego?
Istnieje taka możliwość, wtedy dyrektor szkoły wypełniając załącznik 2a wybiera odpowiedni rodzaj niepełnosprawności zaznaczając w tym przypadku opcję „słabowidzących, z zastrzeżeniem art. 5a pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. ), zwanej dalej „ustawą”. Kwoty dotacji na ucznia dla danej klasy należy przemnożyć przez odpowiednie wartości wskaźników podane w § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz. 441).
Jeśli w roku szkolnym 2015/2016 nie zostanie wykorzystana dotacja na zakup podręczników np. dla kl. IV (nauczyciele decydują się na pracę z materiałami własnymi - klasa ze sprzężonymi niepełnosprawnościami), czy będzie można na rok szk. 2016/2017 bez problemów uzyskać dotację na zakup podręczników dla kolejnej klasy IV, w której przewiduje się pracę z podręcznikami?
Zgodnie z zapisami art. 8 ustawy o systemie oświaty jeżeli istnieje konieczność zapewnienia odpowiedniego kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych, w tym kompletu dostosowanego do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego, w przypadku gdy liczba uczniów w danej klasie nie jest większa niż w poprzednim roku szkolnym, a istnieje konieczność zakupu kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych, w szczególności dostosowanego do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego, z powodu niedokonania zakupu takiego kompletu ze środków ostatniej dotacji celowej udzielonej na wszystkich uczniów tej klasy lub udzielonej w poprzednim roku, jeżeli ostatnią dotację celową na wszystkich uczniów tej klasy udzielono dwa lata temu – dotacja celowa jest udzielana do wysokości kosztu zakupu brakujących kompletów podręczników lub materiałów edukacyjnych, rocznie nieprzekraczającej odpowiednich kwot.
Pamiętać dodatkowo jednak należy, że zgodnie z art. 22ak ust. 6 ustawy: w przypadku gdy szkoła dysponuje wolnymi:
1) podręcznikami zapewnionymi przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o których mowa w art. 1, lub zakupionymi z dotacji celowej, o której mowa w art. 3, lub
2) materiałami edukacyjnymi zakupionymi z dotacji celowej, o której mowa w art. 3
– dostosowanymi do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, dyrektor szkoły przekazuje te podręczniki lub materiały edukacyjne dyrektorowi szkoły, która wystąpi z wnioskiem o ich przekazanie. Podręczniki lub materiały edukacyjne stają się własnością organu prowadzącego szkołę, której zostały przekazane.
Dlatego też podręczniki lub materiały dostosowane powinny być w pierwszej kolejności, o ile to możliwe, pozyskiwane z innych szkół.
Czy szkoła może w ramach dotacji zlecić usługę druku książek, materiałów edukacyjnych w powiększonym druku? Większość wydawnictw nie ma w ofercie, sprzedaży książek zaadaptowanych dla uczniów słabo widzących.
Zgodnie z zapisami ustawy o systemie oświaty dotacja celowa na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, przekazana organom prowadzącym szkoły, będzie mogła być wykorzystana także na pokrycie kosztu drukowania i powielania podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r.
Dotacja będzie mogła być wykorzystana również na zakup urządzeń umożliwiających druk i powielanie tych podręczników i materiałów.
Szkoła zakupuje dla uczniów danej klasy na rok szkolny 2015/2016 podręczniki (standard lub/i powiększonym drukiem). W kolejnym roku szkolnym uczniowie następnej klasy mają inne potrzeby wzrokowe np. potrzebne są podręczniki powiększonym drukiem/standardowe lub w brajlu dla większej liczby uczniów. Czy jest przewidziana dodatkowa dotacja na dokonanie zakupu uzupełniającego?
Zgodnie z zapisami art. 8 ustawy o systemie oświaty jeżeli istnieje konieczność zapewnienia odpowiedniego kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych, w tym kompletu dostosowanego do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego, w przypadku gdy liczba uczniów w danej klasie nie jest większa niż w poprzednim roku szkolnym, a istnieje konieczność zakupu kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych, w szczególności dostosowanego do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia niepełnosprawnego, z powodu niedokonania zakupu takiego kompletu ze środków ostatniej dotacji celowej udzielonej na wszystkich uczniów tej klasy lub udzielonej w poprzednim roku, jeżeli ostatnią dotację celową na wszystkich uczniów tej klasy udzielono dwa lata temu – dotacja celowa jest udzielana do wysokości kosztu zakupu brakujących kompletów podręczników lub materiałów edukacyjnych, rocznie nieprzekraczającej odpowiednich kwot.
Chciałabym zapytać o sposób prawidłowego uzupełnienia Załącznika nr 5 i 5a. Będąc powiatem prowadzimy jedynie szkoły specjalne (SP Specjalną 1 szt., G Specjalne 2 szt. ) - czy uzupełniamy tabelę w rozdziale 80102 i 80111 uwzględniając jakieś dodatkowe podręczników dla wychowanków? A co z rozdziałem 80150? Co powinno być tu ujęte?
Jeśli wnioskują Państwo do Wojewody o środki z dotacji celowej wyłącznie dla uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (wymienionych w art. 5a ustawy), o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów należy złożyć wniosek na załączniku nr 5a, w pozostałych przypadkach na załączniku nr 5.
Rozdział 80150 dotyczy szkół ogólnodostępnych oraz integracyjnych, nie dotyczy natomiast szkół specjalnych (w tym przypadku zastosowanie mają odpowiednio rozdziały 80102 i 80111).
Zgodnie z zapisami ustawy o systemie oświaty ze środków dotacji celowej szkoła może zakupić dla każdego oddziału danej klasy tylko jeden dodatkowy komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych.
Mam pytanie dotyczące dotacji celowej na podręczniki dla uczniów klas 1 Gimnazjum - podręczniki do języków obcych. Zakładając, że w roku 2015/2016 będzie 100 uczniów w klasie pierwszej, poziom podstawowy: 40, zaawansowany: 60. Taką też liczbę podręczników na dany poziom zaawansowania zamówię. Jeśli w kolejnym roku te proporcje będą inne, np. 70 poziom podstawowy, 30 zaawansowany. Czy otrzymam dotację na brakujące podręczniki z języków obcych na dany poziom zaawansowania dla uczniów klas pierwszych na rok 2016/2017?
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotuje rozwiązania, które w roku szkolnym 2016/2017 umożliwią dyrektorom szkół wnioskowanie o środki z dotacji celowej na brakujące podręczniki z języków obcych na dany poziom zaawansowania dla uczniów klas pierwszych na rok 2016/2017.
Bardzo proszę o informację w jaki sposób obliczyć w tabelce środki niezbędne na wyposażenie szkoły w podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne do zajęć... dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizującego obowiązek szkolny w szkole podstawowej ogólnodostępnej. Jest 1 uczeń w klasie II. Czy w poz. 2 prognozowana liczba uczniów odpowiednich klas w roku szkolnym 2015/2016 - przy 2 oddziałach w szkole powinnam wpisać liczbę 2?
Jeżeli uczeń ten będzie korzystał z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych wypełniając Załącznik 2a, w poz. 2 można wpisać wartość "2", w przypadku kiedy szkoła zdecyduje się zakupić dodatkowy zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych dla tego oddziału dostosowany do potrzeb edukacyjnych uczniów z daną niepełnosprawnością. Jednak jeśli dla tego oddziału klasy II, dodatkowy zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych został wykazany w załączniku nr 2, wtedy należy wpisać wartość "1". Na każdy oddział danej klasy przypada tylko jeden dodatkowy komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych, zakupiony ze środków dotacji celowej.
Najważniejsze przepisy drogowe – o czym musi pamiętać każdy kierowca?
W teorii każdy kierowca powinien znać na pamięć przepisy ruchu drogowego. Raz na jakiś czas warto jednak odświeżyć wiedzę. Przyjrzyjmy się ważnym zasadom z kodeksu ruchu drogowego.
Przepisy drogowe – podstawowe manewry
Prawo o ruchu drogowym wyróżnia następujące manewry:
W przypadku omijania, szczególnie istotny jest przepis zabraniający wykonywania tego manewru, jeśli pojazd przed nami zatrzymał się przed przejściem dla pieszych. Warto pamiętać też o podstawach zwianych z wyprzedzaniem pojazdów silnikowych. Manewr ten jest zabroniony:
W większości przypadków należy wyprzedzać z lewej strony. Wyprzedzanie z prawej jest dopuszczalne na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu:
Pierwszeństwo – przepisy drogowe
Kto ma pierwszeństwo przejazdu?
Przy okazji odświeżania wiedzy na temat przepisów drogowych dotyczących pierwszeństwa przejazdu, dobrze jest przypomnieć sobie hierarchię ważności sygnałów, znaków i przepisów. Przedstawia się ona następująco:
Nieco inne zasady obowiązują w przypadku tramwajów. Mają pierwszeństwo na skrzyżowaniach równorzędnych, przy zjeździe z ronda oznaczonym znakami „ustąp pierwszeństwa” i „droga z pierwszeństwem przejazdu” czy na rondzie bez oznaczenia o pierwszeństwie przejazdu podczas wjeżdżania i zjeżdżania. Także na skrzyżowaniu ze znakami trzeba ustąpić pojazdowi szynowemu, przy tej samej hierarchii (np. na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym).
O czym jeszcze warto pamiętać? Przy zmianie pasa ruchu, pierwszeństwo ma pojazd, który już jedzie tym pasem. Przy równoczesnej zmianie pasa przez dwa pojazdy, pierwszeństwo ma ten z prawej strony.
Rondo a skrzyżowanie – co mówią przepisy drogowe?
W kodeksie nie ma nawet takiego pojęcia, jak „rondo”. Definicja mówi o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, na którym ruch odbywa się w jedną stronę dookoła placu czy wyspy. Jest ono oznaczane na wjeździe znakiem C-12, któremu bardzo często towarzyszy A-7, czyli „ustąp pierwszeństwa przejazdu”.
Dojeżdżając do ronda, zwróćmy uwagę na to, czy faktycznie przy drodze stoi charakterystyczny znak odwróconego trójkąta. Wprawdzie to rzadka sytuacja, ale jeśli go nie ma, to pierwszeństwo mają pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie, a nie jadące rondem.
Fotoradar – przepisy drogowe
Prędkości na drogach – podstawowe informacje
Dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3, 5 tony (samochodów, motocykli, pojazdów ciężarowych), obowiązują następujące ograniczenia prędkości na drogach:
Co trzeba wiedzieć o zatrzymaniach i postojach?
Zatrzymanie i postój bywają mylone, ale przepisy ruchu drogowego wyraźnie je oddzielają. Jest to związane m. in. z innymi zakazami dotyczącymi zatrzymania i postoju.
Zatrzymaniem jest unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż minutę, a także każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów. Postój to unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż minutę.
Zatrzymania zabrania się m. in. bezpośrednio na oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdów kolejowych i tramwajowych, skrzyżowań, przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, a także w tunelach, na mostach, wiaduktach czy przystankach.
Każdy postój jest zatrzymaniem, więc wszędzie tam, gdzie zatrzymanie jest zakazane, nie może dojść do postoju. Dodatkowo postój jest zabroniony np. w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd oraz dostęp do prawidłowo zaparkowanego pojazdu, przed i za przejazdem kolejowym, w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu.
Więcej o kwestii tego, gdzie może stać nasz samochód, piszemy w tekście Parkowanie na chodniku – co mówią przepisy? .
Obowiązkowe wyposażenie samochodu
Lista obowiązkowego wyposażenia samochodu jest bardzo krótka i obejmuje:
Zalecamy ponadto wożenie ze sobą kamizelki odblaskowej, a najlepiej czterech lub pięciu, dla każdego pasażera. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa. Przepisy drogowe nakazują ich noszenie pieszym po zmroku poza terenem zabudowanym.
Zmiany w przepisach, które weszły na przełomie 2021/2022
Już w 2021 kierowców przywitano z listą zmian w prawie o ruchu drogowym. Niektóre z nich dotyczą jednak nie tylko kierowców, ale również i pieszych. Wśród zmian znajdziemy między innymi ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym bez względu na porę dnia. Zwiększono również zakres ochrony pieszego na przejściu dla pieszych. Kierujący pojazdem musi dokładniej obserwować zarówno przejście, jak i jego okolicę. Jest bowiem zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia pieszemu. Zarówno temu znajdującemu się na przejściu, jak i temu, który dopiero się do przejścia zbliża.
Jednak w kwestii pieszych zmiany również obejmują ich samych. Otóż zabraniają pieszemu korzystania z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń mogących upośledzić percepcję w trakcie przechodzenia przez jezdnię.
Kolejne ważne zmiany to zakaz jazdy „na zderzaku”. Wielu kierowców praktykowało tę technikę jazdy, przez co dochodziło do licznych kolizji. Po zmianach obowiązywać będzie konkretna odległość pomiędzy pojazdami, która ma wynosić 50% aktualnej prędkości. Jadąc np. 100 km/h musimy zachować odległość 50 m za poprzedzającym autem.
Rok 2022 przyniósł ogromną rewolucję w kodeksie drogowym. Lista zmian w prawie o ruchu drogowym, o których muszą wiedzieć kierowcy, jest nie tylko długa, ale i „kosztowna”. Zmiany, które mocno uderzą po kieszeni nie tylko fanów szybkiej jazdy, to przede wszystkim nowy taryfikator mandatów. Mocno wzrosła wysokość za wykroczenia drogowe związane z przekroczeniem prędkości. Piraci drogowi będą musieli mocno trzymać się za kieszeń jeśli zdecydują się na wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy też jazdę po alkoholu. Za nieprzestrzeganie nowych przepisów grozi kara nawet kilku tysięcy złotych.
To jednak nie koniec wyższych mandatów dla kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów. Wzrosną również kary za korzystanie z telefonu w trakcie jazdy.
Mandaty w 2022 – ile zapłaci pirat drogowy?
Zmiany w kodeksie drogowym wchodzące w 2022 roku to zdecydowanie walka z piractwem drogowym. Wysokie ceny mandatów oraz wzrost punktów karnych za wykroczenia to jedne z kluczowych zmian. Dla tych, którzy lubią przycisnąć więcej gazu, czekają nie lada stawki.
To jednak nie koniec rewolucji w mandatach. Również za korzystanie z telefonu w trakcie jazdy będziemy musieli zapłacić już 500 zł kary. A jeśli nie udostępnimy pierwszeństwa pieszemu?
Z portfela zniknie 1500 zł. Parkując na miejscu dla niepełnosprawnych bez odpowiednich uprawnień, zapłacimy aż 800 zł.
Cóż, nie podlega wątpliwości, że piractwo drogowe to bardzo kosztowne „hobby”, którego zdecydowanie nie popieramy! Co więcej, o każdym łamaniu przepisów dowie się ubezpieczyciel, który podniesie wysokość OC zależnie od historii wykroczeń. Ubezpieczyciel będzie miał bowiem wgląd do bazy CEPiK, co pozwoli mu bacznie obserwować wszystkie błędy kierowców. Ten zaś za nie następnie zapłaci w realnie wyższej stawce OC.
Przepisy ruchu drogowego, które mało kto zna
W Danii przed uruchomieniem samochodu należy sprawdzić, czy pod autem nie leży człowiek. W Niemczech można prowadzić nago, pod warunkiem, że nie gorszy to innych kierujących. Jakie nietypowe przepisy obowiązują w Polsce?
Wbrew pozorom, nie ma ich tak wiele, ale kilka warto sobie przyswoić, szczególnie tych, które mogą skończyć się mandatem. Kara może nas spotkać na przykład za jazdę w szkłach kontaktowych.
Jeśli mamy wadę wzroku, warto zerknąć na odwrotną stronę prawa jazdy i sprawdzić rubrykę 12. Będzie tam wpisany kod, jaki lekarz podał przy okazji wydawania zaświadczenia dopuszczającego do kierowania pojazdami.
Jeżeli widnieje tam kod 01. 01, to mamy obowiązek jazdy w okularach. Jeśli zaś znajduje się tam kod 01. 02, to należy mieć soczewki kontaktowe. W przypadku kodu 01. 06 dopuszczalne jest prowadzenie pojazdów zarówno w okularach, jak i szkłach. Gdy w trakcie kontroli policjant zobaczy na prawie jazdy kod 01. 02, a na nosie będziemy mieć okulary, może przyznać mandat w wysokości 500 zł za jazdę bez uprawnień. Żeby zmienić kod, trzeba ponownie wybrać się do lekarza i złożyć wniosek o nowy dokument.
Mandatem może się też skończyć trąbienie, na przykład w sytuacji, w której ktoś przed nami stoi mimo zielonego światła. Prawo zabrania używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, jeżeli nie jest to związane z bezpośrednim niebezpieczeństwem.
Jakie jeszcze perełki można znaleźć? W kodeksie znajdziemy m. in. zakaz zatrzymywania zwierząt na jezdni. Jest też zapis o mało znanym ograniczeniu prędkości. Nie możemy jechać szybciej niż 40 km/h motocyklem (również z przyczepą), czterokołowcem lub motorowerem, jeżeli przewozimy dziecko w wieku do 7 lat. Powyżej tej granicy wiekowej, ograniczenie nie obowiązuje. Przy okazji nietypowych przepisów, warto odświeżyć sobie wiedzę o oklejaniu szyb. Piszemy o tym w artykule Przyciemnianie szyb a przepisy – czy można przyciemniać szyby w aucie? .
Bez względu na to, jakie obowiązują przepisy, pamiętajmy, że najważniejsze jest bezpieczeństwo. W razie wątpliwości co do tego, jak się zachować, po prostu zwolnijmy lub ustąpmy pierwszeństwa, nie ryzykujmy stłuczki czy wypadku.
1 Informacje wstępne Podręczniki dostarczone z tym urządzeniem Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Inne informacje o tym urządzeniu Dodatek Aby uzyskać informacje, których nie można znaleźć w podręczniku papierowym, odwiedź naszą stronę ( lub odszukaj za pomocą panela operatorskiego. Przed rozpoczęciem użytkowania urządzenia należy dokładnie przeczytać niniejszy podręcznik i zachować w pobliżu urządzenia w celu szybkiego zasięgnięcia potrzebnych informacji. Przed użyciem urządzenia należy przeczytać "Zasady bezpieczeństwa".
2
3 SPIS TREŚCI Jak korzystać z tego podręcznika... 2 Symbole użyte w tym podręczniku... 2 Zastrzeżenia... 2 Uwagi... 3 Typy urządzeń Podręczniki dostarczone z tym urządzeniem Podręczniki do tego urządzenia... 5 Jak korzystać z instrukcji obsługi... 7 Należy przeczytać podręczniki HTML... 7 Czytanie podręczników HTML na panelu operacyjnym Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia... 9 Zasady bezpieczeństwa... 10 Bezpieczeństwo pracy Wymagane środki ostrożności... 10 Etykiety związane z bezpieczeństwem tego urządzenia... 18 Rozmieszczenie etykiet NIEBEZPIECZEŃSTWO i OSTRZEŻENIE Symbole dla przełącznika zasilania Inne informacje o tym urządzeniu Przepisy i regulacje prawne... 23 Zabronione powielanie i drukowanie... 23 Bezpieczeństwo korzystania z lasera... 23 Oddziały zagraniczne i informacje o emisji hałasu Dyrektywa EMC... 24 Informacje użytkownika dotyczące wyposażenia elektrycznego i elektronicznego (dla użytkowników w Indiach) Dodatek Znaki towarowe
4 Jak korzystać z tego podręcznika Symbole użyte w tym podręczniku W tym podręczniku użyto następujących symboli: Wskazuje na aspekty, na które należy zwrócić uwagę korzystając z urządzenia, oraz opisy prawdopodobnych przyczyn problemów z papierem, uszkodzeń oryginałów lub utraty danych. Te informacje należy koniecznie przeczytać. Dotyczy dodatkowych opisów funkcji urządzenia oraz wskazówki jak rozwiązywać błędy użytkowników. Symbol umieszczany na końcu sekcji. Wskazuje, gdzie można znaleźć dodatkowe informacje. [] Wskazuje nazwy przycisków występujących na wyświetlaczu lub panelu operacyjnym urządzenia. Wskazuje instrukcję obsługi wyświetloną na panelu operacyjnym. Wskazuje, że instrukcja jest w formie arkuszy. (głównie w Europie i Azji), (głównie w Europie) lub (głównie w Azji) (głównie w Ameryce Północnej) Te dwa symbole informują o różnicach między funkcjami modeli dla regionu A i dla regionu B. Przeczytaj informacje wskazywane przez symbol odpowiedni dla regionu używanego przez ciebie modelu. Szczegółowe informacje dotyczące symboli używanych w tym modelu, patrz Getting Started. Zastrzeżenia W maksymalnym zakresie dozwolonym przez obowiązujące prawo, producent nie ponosi odpowiedzialność za jakiekolwiek szkody wynikłe z awarii urządzenia, zagubienia zarejestrowanych danych, wykorzystanie lub niewykorzystanie tego produktu i podręczników dostarczonych z nim. 2
5 Upewnij się, że zawsze możesz skopiować i posiadasz kopie zapasowe danych zarejestrowanych w tym urządzeniu. Dokumenty i dane mogą zostać usunięte z powodu błędów przetwarzania lub usterek w urządzeniu. W żadnym przypadku, producent nie jest odpowiedzialny za dokumenty utworzone i używane w tym urządzeniu przez Ciebie i jakichkolwiek wynikach stworzonych przez Ciebie. Uwagi Treść niniejszego podręcznika może ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Niektóre ilustracje w tym podręczniku mogą się nieznacznie różnić od wyglądu urządzenia. Dla uzyskania dobrej jakości kopii, zalecamy używanie oryginalnego tonera producenta. Dostawca nie bierze odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody lub koszty mogące powstać na skutek użycia w urządzeniach biurowych użytkownika innych części niż oryginalne. Typy urządzeń Przed zapoznaniem się z podręcznikami należy sprawdzić typ urządzenia. Typ 1: MP 2555SP, MP 2555ASP Typ 2: MP 3055SP, MP 3055ASP Typ 3: MP 3555SP, MP 3555ASP Typ 4: MP 4055SP, MP 4055ASP Typ 5: MP 5055SP, MP 5055ASP Typ 6: MP 6055SP W niektórych krajach pewne typy mogą być niedostępne. Szczegółowe informacje można uzyskać u przedstawiciela handlowego. W niektórych krajach część wyposażenia opcjonalnego może być niedostępna. W zależności od danego kraju, pewne moduły mogą być opcjonalne. 3
6 4
7 1. Podręczniki dostarczone z tym urządzeniem Ten rozdział opisuje podręczniki do tego urządzenia. Podręczniki do tego urządzenia Instrukcje użytkowania tego urządzenia dostępne są w następujących formatach: Format Drukowane podręczniki CD-ROM Podręczniki wyświetlone na panelu operacyjnym Strona przeglądarki Instrukcje obsługi Informacje wstępne Podręcznik uruchomienia Driver Installation Guide Operating Instructions (podręcznik HTML) Informacje wstępne Podręcznik użytkownika Podręcznik uruchomienia Operating Instructions (podręcznik HTML) Skrócony podręcznik Driver Installation Guide Informacje wstępne Przed rozpoczęciem użytkowania tego urządzenia należy przeczytać rozdział niniejszego podręcznika zatytułowany Zasady bezpieczeństwa. Opisuje także każdą regulację i zgodność środowiskową. Podręcznik uruchomienia Opisuje jak czytać podręczniki na panelu operacyjnym. Opisuje także jak zalogować się do urządzenia. Podręcznik użytkownika Jeśli chodzi o podstawowe użycie tego urządzenia, często używanych funkcji, rozwiązywanie problemów gdy pojawi się komunikat o błędzie, itp., podsumowania są pokazane dla każdej instrukcji obsługi. 5
8 1. Podręczniki dostarczone z tym urządzeniem Operating Instructions (podręcznik HTML) Opisuje konfigurację jak korzystać z urządzenia, jak korzystać z funkcji kopiowania, faksowania, drukowania, skanowania oraz konserwacji i specyfikacji, rozwiązywania problemów, ustawień systemu oraz funkcji ochrony. Podręczniki są dostępne w języku angielskim, francuskim, włoskim, hiszpańskim i rosyjskim. Podręcznik użytkownika i Podręcznik bezpieczeństwa są dostępne w siedmiu powyższych oraz dodatkowych językach. Więcej szczegółów na temat sposobu korzystania z podręcznika HTML, patrz str. 7 "Jak korzystać z instrukcji obsługi". Skrócony podręcznik Opisuje podstawowe funkcje kopiowania, faksowania i skanowania. Krótki poradnik kopiowania Krótki poradnik faksowania Krótki poradnik kopiowania Driver Installation Guide Opisuje jak zainstalować i skonfigurować każdy sterownik. Ten podręcznik jest zawarty na CD ze sterownikami. Przed konfigurowaniem rozszerzonej ochrony i ustawień autoryzacji, patrz Podręcznik bezpieczeństwa. Możesz pobrać informacje dotyczące certyfikatu urządzenia, bazującego na systemie certyfikacji bezpieczeństwa IT (w dalszej części dokumentu zwanego Certyfikacją CC), ze strony support. ricoh. com/services/device/ccmanual/ mp_2555_3055_3555_4055_5055_6055/en/download_admin. html and support. com/services/device/ccmanual/ mp_2555_3055_3555_4055_5055_6055/en/download_user. html. Ta informacja dotyczy sposobu konfiguracji urządzenia. Jeśli kupiłeś urządzenie z certyfikatem CC, przed użyciem należy przeczytać instrukcję, aby dokonać odpowiednich ustawień. Na stronie internetowej dostępne są następujące podręczniki. Dodatek Opcja DHCP 204 6
9 Jak korzystać z instrukcji obsługi Jak korzystać z instrukcji obsługi W tym rozdziale opisano Instrukcje obsługi tego urządzenia. Należy przeczytać podręczniki HTML Aby przeczytać podręczniki HTML zalecane są następujące przeglądarki: Internet Explorer 9/10/11 Firefox 29 Safari Chrome 35 Jeśli JavaScript jest wyłączony lub niedostępny w twojej przeglądarce, nie będziesz mógł używać pewnych przycisków w dokumentacji HTML. Wymagana rozdzielczość ekranu to co najmniej 1024 x 768 pikseli. Z Pomocy w prawym górnym rogu strony można dowiedzieć się, jak korzystać z podręczników HTML. Wśród zagadnień poruszonych w Pomocy znajdują się wyjaśnienia dotyczące ikon i przycisków, które pojawiają się w podręcznikach HTML. Wyszukanie informacji o czynnościach, które użytkownik może lub chce wykonać Za pomocą łatwego wyszukiwania Easy Search, użytkownik może odnaleźć informacje na temat możliwości urządzenia oraz funkcji, z której chce skorzystać. 1. Należy kliknąć Easy Search w prawym górnym rogu strony. 2. Aby wyświetlić interesujący użytkownika temat należy kliknąć odpowiedni tytuł. Wyszukiwanie przy użyciu słowa kluczowego Podręcznik HTML można przeszukać. W tej części wyjaśniono, jak wyszukać słowo dupleks. Należy wpisać dupleks w polu wyszukiwarki w lewym górnym rogu strony. Klliknąć. Pojawi się lista tytułów oraz opisów, zawierających słowo dupleks. Wyniki wyszukiwania zostaną wyświetlone w oknie wyników wyszukiwania. Ponadto można skorzystać z rozwijanego menu, aby wybrać podręcznik. 7
10 1. Podręczniki dostarczone z tym urządzeniem 3. Aby wyszukać interesujące nas zagadnienie, należy użyć słów kluczowych. W zależności od wpisanego słowa, mogą zostać wyświetlone również powiązane z nim słowa kluczowe. Zagadnienia, w których zostało użyte słowo kluczowe, zostaną wyświetlone w oknie wyników wyszukiwania. Jeśli pomiędzy słowami kluczowymi zostanie wpisana spacja, wyświetlą się strony, które zawierają oba słowa. Na przykład wpisanie słów dupleks i kopia rozdzielonych spacją spowoduje wyświetlenie w oknie wyników wyszukiwania zagadnień zawierających oba te słowa. Czytanie podręczników HTML na panelu operacyjnym Można również czytać podręczniki HTML na panelu operacyjnym. Więcej informacji o czytaniu podręczników na panelu operacyjnym znajduje się w podręczniku uruchomienia. 8
11 2. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Rozdział ten opisuje środki ostrożności. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Znaczenie symboli bezpieczeństwa dla tego urządzenia są następujące: Ostrzeżenie Nie dotykać Nie wrzucaj do ognia Nie należy używać środków czyszczących Należy przechowywać w miejscu niedostępnym dla dzieci. Uwaga, gorąca powierzchnia Uwaga, ryzyko przystrzaśnięcia rąk lub ramion 9
12 2. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Zasady bezpieczeństwa Bezpieczeństwo pracy W podręczniku użyto następujących ważnych symboli: Wskazuje na potencjalnie niebezpieczną sytuację. Zlekceważenie tego ostrzeżenia może spowodować poważne obrażenia ciała, a nawet śmierć. Wskazuje na potencjalnie niebezpieczną sytuację. Zlekceważenie tego ostrzeżenia może spowodować drobne lub średnie obrażenia ciała lub zniszczenie sprzętu. Wymagane środki ostrożności Ta sekcja opisuje środki ostrożności, które należy zawsze zachować podczas używania urządzenia. Dopuszczalne środowiska użytkowania urządzenia Ta sekcja objaśnia środki ostrożności w środowiskach, w których urządzenie może być używane. W pobliżu urządzenia nie należy stosować łatwopalny sprayów lub rozpuszczalników. Ponadto, należy unikać umieszczania tych przedmiotów w pobliżu urządzenia. W przeciwnym razie może dojść do pożaru lub porażenia prądem. Na urządzeniu ani w jego pobliżu nie stawiać wazonów, doniczek z kwiatami, kubków, kosmetyków, niewielkich metalowych przedmiotów, pojemników z wodą ani innymi płynami. Rozlanie lub dostanie się takich przedmiotów czy zawartych w nich substancji do wnętrza urządzenia może spowodować pożar lub porażenie prądem. Trzymaj urządzenie z dala od wilgoci i kurzu. W przeciwnym razie istnieje zagrożenie pożarem lub porażeniem prądem elektrycznym. Nie ustawiaj urządzenia na pochyłej lub niestabilnej powierzchni. Przewrócenie urządzenia może spowodować obrażenia ciała. 10
13 Zasady bezpieczeństwa Nie należy umieszczać ciężkich przedmiotów na urządzeniu. W przeciwnym razie może dojść do przewrócenia sie urządzenia, co może spowodować obrażenia ciała. Należy się upewnić, że pomieszczenie, w którym użytkowane jest urządzenie, jest dobrze wentylowane i przestronne. Dobra wentylacja jest szczególnie ważna w przypadku, gdy urządzenie jest często używane. Nie należy blokować otworów wentylacyjnych urządzenia. W przeciwnym razie może dojść do pożaru spowodowanego przegrzaniem wewnętrznych komponentów. Podłączanie wtyczek i kabli zasilających Sekcja ta objaśnia środki bezpieczeństwa dotyczące podłączania kabli i wtyczek zasilających. Nie należy korzystać ze źródeł zasilania innych, niż te, które są zgodne z podanymi specyfikacjami. Nie należy korzystać z częstotliwości innych, niż te, które są zgodne z podanymi specyfikacjami. Nie należy korzystać z adapterów z wieloma gniazdami. Nie należy stosować przedłużaczy. Nie należy korzystać z przewodów zasilania, które są uszkodzone, złamane lub zmodyfikowane. Nie należy również stosować przewodów zasilania, które były przyciśnięte przez ciężkie obiekty, wyciągane z użyciem nadmiernej siły lub w znacznym stopniu wygięte. Dotykanie styków wtyczki kabla zasilania metalowym przedmiotem grozi pożarem lub porażeniem prądem. Dostarczony kabel zasilający jest przeznaczony tylko do użytku z tym urządzeniem. Nie należy używać go z innymi urządzeniami. 11
14 2. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Dotykanie wtyczki mokrymi rękoma jest niebezpieczne. Może to spowodować porażenie prądem. Jeśli przewód zasilający jest uszkodzony, warstwa izolacyjna zdarta lub okablowanie wewnętrzne uszkodzone, należy skontaktować się z przedstawicielem serwisu celem wymiany. Stosowanie uszkodzonego przewodu zasilającego może spowodować pożar lub porażenie prądem. Należy co najmniej raz w roku odłączyć wtyczkę od gniazdka ściennego i sprawdzić następujące punkty: Istnieją wypalania na wtyczce. Wtyki wtyczki są zniekształcone. Jeżeli istnieje którykolwiek z powyższych warunków, nie używać wtyczki i skontaktować się ze sprzedawcą lub serwisem. Korzystanie z wtyczki może doprowadzić do pożaru lub porażenia prądem. Należy odłączyć przewód zasilający od gniazdka ściennego co najmniej raz w roku i sprawdzić następujące punkty: Wewnętrzne przewody zasilające są wystające, połamane, itp. Powłoka kabla zasilającego ma pęknięcia lub wgniecenia. Podczas zgniecenia przewódu zasilającego, zasilanie włącza się i wyłącza. Część przewód zasilającego staje się gorąca. Przewód zasilający jest zniszczony. Jeżeli którykolwiek z powyższych warunków istnieje, nie używaj kabla zasilającego i skontaktuj się ze sprzedawcą lub serwisem. Należy się upewnić, że wtyczka przewodu zasilającego jest całkowicie wpięta do gniazda naściennego. Źle wpięta wtyczka może powodować niestabilne połączenie, w wyniku którego może dojść do niebezpiecznego gromadzenia się ciepła. Jeśli urządzenie nie będzie używane przez kilka dni lub dłuższy okres czasu, należy odłączyć przewód zasilający od gniazda elektrycznego. 12
15 Zasady bezpieczeństwa Wyciągając przewód zasilający z gniazdka należy zawsze ciągnąć za wtyczkę, nie za przewód. Ciągnięcie za przewód może spowodować uszkodzenie przewodu zasilającego. Co najmniej raz do roku należy wyjąć wtyczkę z gniazda ściennego i oczyść styki oraz obszar wokół nich. Gromadzenie się kurzu na wtyczce stwarza zagrożenie pożarem. Przed rozpoczęciem przeprowadzania czynności konserwacyjnych należy upewnić się, że przewód zasilający odłączony jest od gniazdka. Zasilanie V, 8 A, 50/60 Hz Pamiętaj, aby podłączyć kabel zasilający do gniazda, jak podano powyżej. Dla użytkowników w Norwegi, produkt ten jest również przystosowany do pracy z informatycznym systemem dystrybucji zasilania o napięciu fazowym równym 230 V. Używanie urządzenia głównego Ta sekcja objaśnia środki bezpieczeństwa jakie należy zachować podczas używania urządzenia głównego. Urządzenie należy umieścić możliwie najbliżej gniazdka naściennego. Umożliwi to łatwe odłączenie kabla zasilającego w przypadku niebezpieczeństwa. Jeżeli urządzenie emituje dym lub zapach, lub jeżeli zachowuje się nieprawidłowo, należy natychmiast wyłączyć jego zasilanie. Po wyłączeniu zasilania, wyciągnąć wtyczkę kabla zasilania z gniazda. Następnie należy skontaktować się z pracownikiem serwisu i zgłosić problem. Nie należy korzystać z urządzenia. Jeżeli do wnętrza urządzenia wpadną metalowe przedmioty, woda lub inne płyny, należy natychmiast wyłączyć jego zasilanie. Nie należy dotykać urządzenia, jeżeli w najbliższej okolicy nastąpiło uderzenie pioruna. 13
16 2. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Poniżej wyjaśniono komunikaty ostrzegawcze, które znajdują się na folii w którą zapakowane jest urządzenie. Materiały wykonane z polietylenu (torby itd. ) dostarczone z tym urządzeniem należy trzymać z dala od dzieci. Zasłonięcie tego typu materiałem ust lub nosa dziecka może spowodować uduszenie. Odłącz kabel zasilający z gniazdka przed przeniesieniem urządzenia. Podczas przesuwania urządzenia należy uważać, aby nie uszkodzić kabla zasilającego, jeśli dostanie się on pod urządzenie. Niestosowanie się do tych środków bezpieczeństwa może spowodować pożar lub porażenie prądem. Jeżeli konieczne jest przesuniecie urządzenia w sytuacji kiedy podłączona jest opcjonalna kaseta na papier, nie należy naciskać na górną część jednostki głównej. Może to spowodować odłączenie opcjonalnej kasety na papier, czego skutkiem mogą być obrażenia. Po przemieszczeniu urządzenia należy użyć elementu blokującego, aby zablokować je w odpowiednim położeniu. Nieprzestrzeganie tego zalecenia może spowodować przemieszczanie się lub upadek urządzenia i w konsekwencji wystąpienie szkód. Jeśli zainstalowana jest dolna kaseta na papier, proszę nie wyjmować jednocześnie więcej niż jednej kasety podczas wymiany, uzupełniania papieru lub usuwania zablokowanego papieru. Silny nacisk na górne powierzchnie urządzenia może spowodować awarię i/lub zranienie użytkownika. Jeśli wymagane jest podniesienie urządzenia (na przykład podczas przenoszenia na inne piętro), należy skontaktować się w przedstawicielem serwisu. Nie należy podejmować prób uniesienia urządzenia bez pomocy przedstawiciela serwisu. Urządzenie ulegnie uszkodzeniu podczas przewrócenia lub upadku, co może spowodować awarię lub narazić użytkowników na uszkodzenia ciała. Nie należy patrzeć w światło lampy. Może ono uszkodzić wzrok. Nie trzymaj panela operacyjnego podczas przenoszenia urządzenia. Może to spowodować uszkodzenie panela operacyjnego, awarię, lub spowodować obrażenia ciała. Podczas opuszczania ADF trzymaj ręce z daleka od uchwytów i szyby ekspozycyjnej. W przeciwnym razie grozi to przycięciem rąk lub palców. 14
17 Zasady bezpieczeństwa Sposób postępowania z elementami znajdującymi się wewnątrz urządzenia Ta sekcja objaśnia środki ostrożności dotyczące czyszczenia wnętrza urządzenia. Nie zdejmuj żadnych pokryw ani nie odkręcaj żadnych śrub innych niż te określono w niniejszym podręczniku. Wewnątrz urządzenia znajdują się elementy pod wysokim napięciem, których dotknięcie grozi porażeniem, oraz elementy laserowe, które mogą spowodować utratę wzroku. Jeśli wewnętrzne komponenty urządzenia wymagają konserwacji, regulacji lub naprawy, skontaktuj się z przedstawicielem działu sprzedaży lub serwisu. Nie należy samodzielnie próbować demontażu lub modyfikacji tego urządzenia. Grozi to poparzeniami i porażeniem prądem. Ponownie zwracamy uwagę, iż obserwacja komponentów laserowych wewnątrz urządzenia może spowodować utratę wzroku. Niektóre z wewnętrznych komponentów urządzenia nagrzewają się do wysokich temperatur. Z tego powodu należy zachować ostrożność podczas usuwania źle podanych arkuszy papieru. W przeciwnym razie grozi to poparzeniami. Niektóre wewnętrzne elementy urządzenia mogą być delikatne. Podczas usuwania zaciętego papieru nie należy dotykać czujników, złączy, lamp LED lub innych delikatnych części, które wskazano w podręczniku Rozwiązywanie problemów. W przeciwnym wypadku może dojść do uszkodzenia drukarki. Podczas wyjmowania zaciętego papieru, uważaj, żeby nie przyciąć lub poranić palców. Podczas ładowania papieru należy chronić palce przed przytrzaśnięciem i zranieniem. Podczas usuwania zaciętego papieru, wyciągania lub dołączania modułu zszywającego do finiszera należy trzymać ręce z daleka od tacy finiszera broszurującego. W przeciwnym razie palce mogą zostać przytrzaśnięte i uszkodzone. Podczas gdy środki bezpieczeństwa zostały zainstalowane w celu zapobiegania wypadkom, nie wolno dotykać rolek urządzenia podczas działania. Może to spowodować obrażenia. Jeśli wnętrze urządzenia nie będzie regularnie czyszczone, spowoduje to nagromadzenie kurzu. Nagromadzenie kurzu we wnętrzu urządzenia może być przyczyną pożaru lub uszkodzenia urządzenia. Aby uzyskać informacje na temat opłat za czyszczenie wnętrza urządzenia, należy skontaktować się z przedstawicielem serwisu. 15
18 2. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Obsługa materiałów eksploatacyjnych Ta sekcja objaśnia środki ostrożności dotyczące obsługi materiałów eksploatacyjnych. Nie należy spalać tonera (nowego ani zużytego) lub pojemników na toner. Grozi to poparzeniami. Toner zapali się, jeśli zetknie się z otwartym płomieniem. Nie przechowuj tonera (nowego ani zużytego) lub pojemników na toner w pobliżu otwartych płomieni. Grozi do pożarem i poparzeniami. Nie należy używać odkurzacza do usuwania rozsypanego tonera (także zużytego). Można w ten sposób spowodować pożar lub wybuch w wyniku iskrzenia styków elektrycznych w odkurzaczu. Jednakże, możliwe jest użycie odkurzacza, który jest przeciwwybuchowy i przeciwpyłowy. Jeżeli toner wysypie się na podłogę, usuń rozsypany toner powoli za pomocą wilgotnej szmatki, aby toner nie rozproszył się. Poniżej wyjaśniono komunikaty ostrzegawcze, które znajdują się na folii w którą zapakowane jest urządzenie. Dostarczone wraz z urządzeniem materiały z polietylenu (torby, rękawice itp. ) należy starannie zabezpieczyć przed dostępem małych dzieci. Nie należy miażdżyć ani ściskać pojemników na toner. Może to spowodować wylaniem toneru, co może wiązać się z zabrudzeniem skóry, odzieży oraz podłogi, a także z przypadkowym wchłonięciem. Przechowywany toner (nowy lub używany), pojemniki z tonerem i komponenty, które miały kontakt z toner należy trzymać z dala od dzieci. W przypadku dostania się tonera (lub zużytego tonera) do dróg oddechowych należy przepłukać gardło dużą ilością wody i wyjść na świeże powietrze. Jeśli to konieczne, proszę skonsultować się z lekarzem. Jeżeli toner (lub zużyty toner) dostał się do oczu, należy je niezwłocznie przepłukać dużą ilością wody. Jeśli toner (lub zużyty toner) zostanie połknięty, należy jego stężenie rozcieńczyć, pijąc duże ilości wody. 16
19 Zasady bezpieczeństwa Podczas usuwania zacięcia papieru lub wymiany toneru należy unikać kontaktu toneru (nowego czy zużytego) z ubiorem. Jeśli toner dostanie się na odzież, zabrudzone miejsce należy przemyć zimną wodą. Ciepła woda spowoduje utrwalenie tonera znajdującego się na materiale, uniemożliwiając usunięcie plamy. Podczas usuwania zacięcia papieru lub wymiany toneru należy unikać kontaktu toneru (nowego czy zużytego) ze skórą. W przypadku zabrudzenia skóry, dokładnie przemyj wodą z mydłem miejsce kontaktu z tonerem. Przy wymianie tonera lub zużytego tonera lub materiałow eksploatacyjnych z tonerem, upewnij się, że toner nie rozsypał się. Po wymianie materiałów eksploatacyjnych włóż je do worka. W materiałach eksploatacyjnych z przykrywką, upewnij się, że pokrywa jest zamknięta. Nie należy podejmować prób drukowania na zszytych arkuszach, foli aluminiowej, kalce maszynowej ani na innych typach papieru przewodzącego. Grozi to pożarem. Trzymaj karty SD lub urządzenia pamięci masowej z dala od dzieci. Jeśli dziecko połknie kartę SD lub urządzenie pamięci masowej należy skonsultować się z lekarzem. 17
20 2. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Etykiety związane z bezpieczeństwem tego urządzenia Ta sekcja wyjaśnia etykiety związane z informacjami o bezpieczeństwie tego urządzenia. Rozmieszczenie etykiet NIEBEZPIECZEŃSTWO i OSTRZEŻENIE Na urządzeniu znajdują się etykiety NIEBEZPIECZEŃSTWO oraz OSTRZEŻENIE w miejscach wskazanych poniżej. Ze względów bezpieczeństwa należy postępować zgodnie z instrukcjami dotyczącymi obsługi urządzenia. Urządzenie główne 1 DRX Nie wolno dotykać części wskazanych na etykiecie. Wewnątrz urządzenia może panować wysoka temperatura. Należy zachować ostrożność podczas wyjmowania zaciętego papieru. 18
21 Etykiety związane z bezpieczeństwem tego urządzenia Kasety na papier 1 2 DRX002 1 i 2. Nie należy dotykać części, na których umieszczona jest etykieta. W przeciwnym razie może dojść do oparzenia. Finisher SR3210 lub Booklet Finisher SR DRX
22 2. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia Podczas pracy, rolki transportujące papier oraz oryginały obracają się. Nie dotykaj rolek podczas ich działania. Należy trzymać ręce z dala od kasety finiszera broszurującego podczas wyciągania lub wciskania jej do zszywacza finiszera. Jeśli to ostrzeżenie nie jest przestrzegane, może nastąpić przytrzaśnięcie palców. Należy uważać, aby nie dotykać tacy finiszera broszurującego podczas pracy. 3. Finisher SR3230 lub Booklet Finisher SR DRX004 1 i 2. Podczas pracy, rolki transportujące papier oraz oryginały obracają się. Jeśli to ostrzeżenie nie jest przestrzegane, może nastąpić przytrzaśnięcie 20
23 Etykiety związane z bezpieczeństwem tego urządzenia palców. 4 i 5. Podczas wymiany kartridża w zespole broszurującym lub usuwania zaciętego papieru uważaj na wystające części przedniej obudowy. 6. Finiszer wewnętrzny SR DRX Wewnątrz urządzenia może panować wysoka temperatura. Symbole dla przełącznika zasilania Symbole przełącznika zasilania, które są używane dla tego urządzenia są następujące:: ZASILANIE WŁĄCZONE: TRYB CZUWANIA 21
24 22 2. Zasady bezpieczeństwa do tego urządzenia
25 3. Inne informacje o tym urządzeniu Ten rozdział opisuje prawa i przepisy dotyczące tego urządzenia. Przepisy i regulacje prawne Zabronione powielanie i drukowanie Niedozwolone jest kopiowanie lub drukowanie materiałów, których powielanie jest zakazane na mocy przepisów prawa. Generalnie lokalne prawo nie zezwala na powielanie następujących materiałów: banknotów, znaków opłaty skarbowej, obligacji, certyfikatów akcji, czeków bankierskich, czeków, paszportów, dokumentów prawa jazdy. Powyższa lista zawiera tylko wybrane przykłady i nie jest wyczerpująca. Nie bierzemy odpowiedzialności za jej kompletność i dokładność. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących legalności powielania określonych materiałów zalecamy zasięgnięcie opinii prawnika. Bezpieczeństwo korzystania z lasera Bezpieczeństwo związane z laserem typu 1, 2 i 3 Urządzenie spełnia wymagania normy IEC:2014 (EN:2014) dla produktów laserowych klasy 1. Urządzenie zawiera diody laserowe AlGaInP, długość fali nanometrowej 660. Kąt rozbieżności promienia to 21 stopni (minimalnie) i 29 stopni (maksymalnie) w kierunku pionowym oraz 7 stopni (minimalnie) i 11 stopni (maksymalnie) w kierunku poziomym, a promienie lasera są generowane w trybie fali ciągłej (CW). Maksymalna moc źródła światła to 10 miliwatów. Na tylnej ściance urządzenia znajduje się następująca etykieta: Ostrzeżenie Korzystanie z urządzenia w sposób niezgodny z przedstawionym w niniejszym podręczniku, jak również stosowanie procedur innych niż opisane poniżej może prowadzić do szkodliwego napromieniowania. 23
26 3. Inne informacje o tym urządzeniu Bezpieczeństwo związane z laserem typu 4, 5 i 6 Urządzenie spełnia wymagania normy IEC:2014 (EN:2014) dla produktów laserowych klasy 1. Urządzenie zawiera dwie diody laserowe AlGaInP o długości fali 660 nanometerów dla każdego emitera. Kąt rozbieżności promienia to 15 stopni (minimalnie) i 25 stopni (maksymalnie) w kierunku pionowym oraz 7 stopni (minimalnie) i 13 stopni (maksymalnie) w kierunku poziomym, a promienie lasera są generowane w trybie fali ciągłej (CW). Maksymalna moc źródła światła to 15 miliwatów. Oddziały zagraniczne i informacje o emisji hałasu Zgodnie z wymogami normy TUV Znak GS, poniżej przedstawiono informacje dotyczace biura UE i firmy przedstawicielskiej. Oddziały zagraniczne Ricoh Europe PLC 20 Triton Street, London. NW1 3BF, United Kingdom Emisja hałasu Maschinenlärminformations-Verordnung 3. GPSGV: Der höchste Schalldruckpegel beträgt 70 db(a) oder weniger gemäss EN ISO 7779 Dyrektywa EMC Instalacja rdzenia ferrytowego Aby wygłusić zakłócenia RF konieczne jest użycie kabla Ethernet podłączonego do portu z funkcją serwera USB i kabla telefonicznego z rdzeniem ferrytowym. 24
27 Przepisy i regulacje prawne Informacje użytkownika dotyczące wyposażenia elektrycznego i elektronicznego (dla użytkowników w Indiach) This product complies with the "India E-waste Rule 2011" and prohibits use of lead, mercury, hexavalent chromium, polybrominated biphenyls or polybrominated diphenyl ethers in concentrations exceeding 0. 1 weight% and 0. 01 weight% for cadmium, except for the exemptions set in Schedule 2 of the Rule. 25
28 26 3. Inne informacje o tym urządzeniu
29 4. Dodatek Niniejszy dodatek opisuje znaki towarowe dla tego urządzenia. Znaki towarowe Adobe jest znakiem towarowym Adobe Systems Incorporated w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Firefox jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Mozilla Foundation. Google i Chrome są znakami towarowymi Google Inc. Microsoft, Windows i Internet Explorer to zastrzeżone znaki towarowe lub znaki towarowe firmy Microsoft Corporation w Stanach Zjednoczonych i / lub innych krajach. Safari jest znakiem towarowym firmy Apple Inc. zastrzeżonym w Stanach Zjednoczonych i innych krajach. Karta SD jest znakiem towwarowym SD-3C, LLC. Poprawne nazwy przeglądarek Internet Explorer 9, 10 i 11 są następujące: Windows Internet Explorer 9 Internet Explorer 10 Internet Explorer 11 Inne nazwy produktów zostały użyte w niniejszym tekście wyłącznie w celach identyfikacyjnych i mogą być znakami towarowymi innych firm. Zrzekamy się wszelkich praw do tych znaków. 27
30 MEMO 28 PL PL D
31 2016
32 PL PL D